EIZO CX270 – automatická rekalibrace pro každodenní práci

970

Displeje japonské společnosti EIZO se na naše stránky dostávají často, a tak je asi není třeba dlouze představovat. V dnešní výrobě je důležitá automatizace a opakovatelnost, a to ať jde o výrobu aut, tiskových strojů, či grafických návrhů.

Eizo přišlo asi jako první s integrací senzoru pro kalibraci a rekalibraci. Nyní přišlo s řešením jednodušší sondy, která nastavené hodnoty kalibrace kontroluje a hlídá, upozorní vás na případné disproporce a navrhne novou kalibraci, pokud bude potřeba. Je to řešení, které bude pro řadu uživatelů dostatečné.

Na podzim 2013 Eizo představilo nový model CX270 s automatickou rekalibrací. Série CX je součástí skupiny produktů řady ColorGraphics – CG, která zahrnuje tři základní série – nejvyšší CG, střední CX a nejnižší CS. Eizo CX270 je tedy zástupcem střední série. Nabízí kvalitu blízkou nejvyšší řadě, ale poměr cena/výkon je výrazně lepší. Jak je již uvedeno výše, model CX270 neobsahuje plnohodnotnou kalibrační sondu pro automatickou kalibraci, ale pouze sondu, která kontroluje stav kalibrace. Z technického pohledu jde o 27palcový širokoúhlý displej s rozlišením 2 560 x 1 440 obrazových bodů. Formát jednotlivých stran je 16:9. Displej obsahuje kvalitní a ověřenou obrazovku typu IPS, která je již sama o sobě předpokladem pro kvalitní zobrazení. Druhou oblastí, kde je Eizo velmi silné, je zbývající hardwarová součást monitoru. Každý z výrobců má dnes možnost využívat kvalitní panel, ale ne všichni jsou schopni monitor kvalitně řídit. Eizo již několik let vyrábí i většinu elektroniky do svých monitorů a je tak schopno dosáhnout nejvyšší možné kvality, jakou mu komponenty dovolují. Druhou částí interpretace velmi dobrých barev je pak část softwarová, kde má výrobce také vlastní řešení v podobě kalibračního programu řady ColorNavigator. Pro řadu monitorů CX a CS nově Eizo nabízí jednodušší nástroj pro kalibraci – Color­Navigator Elements, který je určen pro sladění barevnosti dle předlohy pouze na základě nastavení operátora bez proměřování kalibrační sondou. Pro řadu uživatelů nevyžadujících absolutní barevnou věrnost může být toto řešení dostatečným nástrojem. Monitory Eizo prochází již při výrobě procesem kalibrace, takže hned po vybalení monitoru z krabice může být pro řadu uživatelů výsledek více než překvapivý. Samotné Eizo udává výrobní odchylku na úrovni ∆E 0,34.

 

EIZO CX270

 

Výrobce udává, že monitor je schopen z 99% věrně pokrýt barevný rozsah ofsetového tisku (ISO Coated v2), a tak je jeho umístění v oblasti polygrafie na místě. Interní proces kalibrace monitoru využívá 16bitovou LUT tabulku, která patří mezi nejkvalitnější (řada výrobců pracuje jen s maximálně 14bitovou). Je tak možné zobrazení i velmi malých rozdílů u jednotlivých barev. Asi nemá smysl popisovat funkce jako Digital Uniformity Equalizer (DUE) a podobné, které již výrobce používá několik let. Otázku kvality, dle mého názoru, nemá smysl řešit, ta je u celé řady produktů Color­Graphic daná. Pokud chcete dosáhnout maximálního přenosu informací mezi počítačem a monitorem, tak bych rád upozornil, že je nutné využít 10bitový DisplayPort. Pozor však na specifikaci portu na vašem počítači, neboť ne každý je plně 10bitový. Sedmadvacetipalcová uhlopříčka monitoru je podle mně velmi dobrý kompromis pro efektivní práci a kvalitní zobrazení, 24 palců a jejich 1 920 x 1 200 obrazových bodů může být prostě pro řadu aplikací málo, stejně tak jako rozteč mezi jednotlivými obrazovými body 0,27 mm. Naproti tomu u displejů s větší uhlopříčkou je potřeba počítat s rozumnou vzdáleností operátora pro efektivní a ergonomickou práci. Podle mého názoru je dnes pro řadu aplikací 27 palců ideálním formátem, a ne vždy je nutné navíc používat více monitorů.

Domnívám se, že CX270 je ideálním monitorem pro každodenní použití jak v oblasti polygrafie, tak i například fotografie a zpracování videa. Nabízí kvalitu zobrazení, automatizaci kontroly barevnosti a velmi dobrou ergonomii. Navíc je možné na něm zobrazovat kupříkladu data z HDMI portu i bez zapnutého počítače.

 

Martin Jamrich